علی (ع) و انسانشناسی قرآنی

نویسندگان

محمد بهرامی

چکیده

طبیعت و سرشت انسان در تفکر یهودی، مسیحی، مکتب های روان شناسی و از دیدگاه امام علی(ع) مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. انسان شناسی به شاخه های گوناگونی تقسیم می شود اما کانون این پژوهش انتروپوسوفی - anthroposophy - است. برخی به کلی سرشت انسان را منکرند و انسان را حاصل الگوهای فرهنگی می دانند. در تفکر یهودی انسان بد و شرور نیست. تفکر مسیحی نگاهی خوش بینانه به انسان ندارد. در عصر روشنگری انسان بیشتر با طبیعتی خوب دیده می شد. با جنگ جهانی اول و دوم عده ای انسان را ذاتاً شرور خواندند. در مکتب روان کاوی، انسان ذاتاً بد و خودخواه است. فروید، هابز، بنتام، استوارت میل و کلیه لذت گرایان، این نظریه را باور دارند. در روان کاوی جدید مانند فرویدیسم نو و انسان گرایی، سرشت انسان مثبت دیده می شود. اریک فروم گاه انسان را بدسرشت و گاه خوب می خواند و از دلایلی برای دیدگاه کسانی که انسان را ذاتاً بد و یا ذاتاً خوب می خوانند بهره می گیرد. روان شناسان انسان گرا مانند مزلو و راجرز انسان را ذاتاً بد نمی دانند. ویکتور فرانکل بنیان گذار مکتب معنی درمانی انسان را ذاتاً خوب و خداجو می شناسد.  در نگاه امام علی(ع) انسان با سرشتی خاص آفریده شده است. این سرشت نه یکسره بد و نه یکسره خوب است. انسان هم حیوان است هم فرشته. برخی سخنان امام، سرشت خوب انسان را نتیجه می دهد و تعدادی به ظاهر با مکتب روان کاوی فروید همخوان است. جمع میان این سخنان آن است که انسان می تواند خوب یا بد باشد پس انسان تنها خیر و یا تنها شر نیست بلکه استعداد خوبی و استعداد بدی را با هم دارد و خوبی های انسان ریشه در بدی ها ندارد بلکه بدی ها و خوبی ها فطری هستند.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

امام علی (ع) پایه‏ گذار علوم قرآنی

 آراء امام على )ع( در زمینه علوم قرآنى و آثار منتسب به آن حضرت )ع( در این حوزه مورد بررسى قرار گرفته است. نویسنده، پس از گزارش تعریف‌هاى گوناگون درباره علوم قرآنى، به بررسى طرق روایى و معرّفى بخشهاى رساله علوم قرآنى منتسب به امام على )ع( پرداخته و دیدگاه‌هاى امام على )ع( را درباره تأویل قرآن، تنزیل قرآن، محکم و متشابه، عدم اختلاف و تناقض در قرآن، عام و خاص، اسباب نزول، ناسخ و منسوخ و اعراب قرآن ...

متن کامل

علی (ع) مدار معرفت ناب قرآنی

 نویسنده در آغاز از دو نگاه نسبت به امام على(ع) یاد مى‌کند؛ یکى نگاه اهل سنت و دیگر نگاه شیعه. سپس آن دو را جامع و کامل ندیده، عظمت شخصیت امام را فراتر از آن دو معرفى مى‌کند. آن گاه قرآن‌شناسى را، والاترین مشخصه امام دانسته با استناد به نمونه‌هاى تاریخى از نقش على(ع) در حلّ پرسشهاى قرآنى، مرجعیت وى براى عالمان و علوم قرآنى و تلاش ایشان در حاکمیت بخشیدن قرآن، سخن مى‌گوید. در پایان به گواهى على(ع)...

متن کامل

امام علی (ع) پایه‏ گذار علوم قرآنی

آراء امام علی )ع( در زمینه علوم قرآنی و آثار منتسب به آن حضرت )ع( در این حوزه مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده، پس از گزارش تعریف های گوناگون درباره علوم قرآنی، به بررسی طرق روایی و معرّفی بخشهای رساله علوم قرآنی منتسب به امام علی )ع( پرداخته و دیدگاه های امام علی )ع( را درباره تأویل قرآن، تنزیل قرآن، محکم و متشابه، عدم اختلاف و تناقض در قرآن، عام و خاص، اسباب نزول، ناسخ و منسوخ و اعراب قرآن ب...

متن کامل

تجلّی قرآنی- شاعرانه حضرت علی(ع) در شعر کهن فارسی

دین مبین اسلام از دو منبع نورانی و استوار سرچشمه می‌گیرد؛ یکی آموزه‌های قرآن کریم و دیگر تعالیم اهل بیت علیهم السلام. در قرآن کریم به استناد تفاسیر و روایات خاندان وحی علیهم السلام آیاتی هست که در شأن امیر مؤمنان علی ابن ابی طالب(ع) نازل شده است. حال شعرای شیعی و نیز مسلمان که بنا به تیمّن و تبرّک آیات نورانی وحی را در اشعار خویش منعکس می‌ساخته‌اند، گاهی اوقات به هنگام مدح مقام عظمای علو...

متن کامل

علی (ع) مدار معرفت ناب قرآنی

نویسنده در آغاز از دو نگاه نسبت به امام علی(ع) یاد می کند؛ یکی نگاه اهل سنت و دیگر نگاه شیعه. سپس آن دو را جامع و کامل ندیده، عظمت شخصیت امام را فراتر از آن دو معرفی می کند. آن گاه قرآن شناسی را، والاترین مشخصه امام دانسته با استناد به نمونه های تاریخی از نقش علی(ع) در حلّ پرسشهای قرآنی، مرجعیت وی برای عالمان و علوم قرآنی و تلاش ایشان در حاکمیت بخشیدن قرآن، سخن می گوید. در پایان به گواهی علی(ع) ...

متن کامل

تجلّی قرآنی- شاعرانه حضرت علی(ع) در شعر کهن فارسی

دین مبین اسلام از دو منبع نورانی و استوار سرچشمه می‌گیرد؛ یکی آموزه‌های قرآن کریم و دیگر تعالیم اهل بیت علیهم السلام. در قرآن کریم به استناد تفاسیر و روایات خاندان وحی علیهم السلام آیاتی هست که در شأن امیر مؤمنان علی ابن ابی طالب(ع) نازل شده است. حال شعرای شیعی و نیز مسلمان که بنا به تیمّن و تبرّک آیات نورانی وحی را در اشعار خویش منعکس می‌ساخته‌اند، گاهی اوقات به هنگام مدح مقام عظمای علو...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنی

جلد ۶، شماره ۲۳-۲۴، صفحات ۹۰-۱۱۱

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023